[email protected]
cyfrowa transformacja a bezpieczeństwo

Alicja Kukla-Kowalska
26/11/2018

W dniu 15 listopada odbyło się  [email protected] – największa w Polsce doroczna konferencja poświęcona kwestiom informatyki bankowej i gromadząca elitarne grono decydentów IT z banków, firm ubezpieczeniowych oraz firm technologicznych. Było to jedno z najważniejszych ogólnopolskich wydarzeń, w trakcie którego wybitni eksperci IT, naukowcy oraz finansiści zaprezentowali najnowsze technologie wykorzystywane w bankowym IT. 

W ciekawy sposób omówiono aspekt dataizmu, który głosi, że wszechświat składa się z przepływu danych a wartość każdego zjawiska czy bytu określa jego wkład w przetwarzanie danych. Inspirujące było też określenie, iż tzw. cyfrowy dobrostan jest fundamentem do budowania zaufania do sektora finansowego – relacjonuje Alicja – Key Account Manager z FORDATA.

Sztuczna inteligencja a bezpieczeństwo

W trakcie konferencji była mowa nie tylko o trendach w technologii i jej znaczeniu dla rozwoju usług bankowych, ale też o rosnącej roli sztucznej inteligencji (AI). Jak twierdzi historyk i antropolog, Yuval Harari, w przyszłości pozbędziemy się atrybutów naszej cywilizacji, aby oddać się nowej religii – dataizmowi.  Mimo to decyzje podejmowane przez sztuczną inteligencję są obarczone mniejszym błędem a maszyny postawią lepszą diagnozę czy dokładniej policzą prawdopodobieństwo wystąpienia jakiegoś zjawiska. Podjęte przez sztuczną inteligencję wybory są więc bardziej optymalne, pozbawione emocji, w porównaniu z ludzkimi.

Banki przyszłościowe to już firmy technologiczne o podłożu finansowym z licencją bankową, czy tak też będzie w Polsce? To kierunek, który obierają największe banki. Dzisiejszy model oferowania aplikacji w formie usługi (Software-as-a-Service)  staje się coraz bardziej popularny. Oczekiwania użytkownika względem IT zmieniają się. Sztuczna inteligencja, biometria, Voice Technology (boty), technologia mobilna, blockchain, chmura i bezpieczeństwo cyfrowe to główne wyzwania/kierunki z jakimi mierzą się banki i sektor finansowy, od których nie mają odwrotu.

Największym motorem rozwoju banków i ich usług są niezmiennie klienci, którzy oczekują dopasowanych usług, intuicyjnych rozwiązań i kontaktu z bankami. Kluczowym wyzwaniem dla banków oprócz postępującej digitalizacji to bezpieczeństwo, dostosowanie do wymogów regulacyjnych oraz podążanie za zmianami demograficznymi i związanymi z tym zachowaniami i oczekiwaniami klienta. Ochrona danych i bezpieczeństwo, a jednocześnie rozpoznawanie coraz to nowych typów zagrożeń to największe wyzwanie dla systemów IT.  W FORDATA wiemy, jak ważne jest bezpieczeństwo informacji, którą powierzają nam nasi klienci – więcej info TUTAJ.

Chmura, AI a rozwój technologiczny banków

Banki i instytucje finansowe wciąż traktują chmurę jako temat technologiczny (masa serwerów w ośrodkach obliczeniowych, których właścicielem jest ktoś inny). Dzięki chmurze można zmienić podejście do tego, jak realizowane są projekty, jak organizowane są inicjatywy zmniejszając koszty wejścia, czas wejścia i maksymalizując chęć wejścia banków w transformację cyfrową. Nie ma też sztucznej inteligencji bez dużej mocy obliczeniowej, która jest napędzana dzięki chmurze. Chmura jest bazą do nowych biznesów, ponieważ w połączeniu z technologią 5G oraz coraz bardziej rozszerzającym się sektorem IOT (Internet of Things) może zmienić radykalnie wszelkie rodzaje biznesów (np. ubezpieczenia, autonomiczne samochody).

Sektor bankowy a Fintech

Kluczowa jest synergia i współpraca pomiędzy fintechami a dużymi bankami. Fintechy dają pomysły oraz eksperymentują, ale mają trudność z „wyskalowaniem się”, gdyż zaistnienie z biznesem na mocno uregulowanym i dobrze rozbudowanym rynku finansowym jest trudne.

Polskie fintechy nie są przebojem w świecie, ale projekty innowacyjne mimo to są realizowane. Jak wynika z raportu redakcji Cashless i oraz fundacji Fintech Poland (źródło TUTAJ), wyróżniają się one dużą różnorodnonością i innowacyjnością. Ale z drugiej strony są to wciąż małe firmy, finansowane z własnych środków właścicieli, ze słabym przebiciem na rynek światowy. Brakuje też VC z prawdziwego zdarzenia do eksperymentowania z fintechami. Polskie startupy zaczynają dopiero być zauważalne i wartościowe na rynku światowym. Być może dopiero pokolenie obecnych 6-8 latków, które już w tym wieku uczy się kodowania, będzie w przyszłości motorem skalowalnych, dopasowanych do potrzeb klientów końcowych rozwiązań fintechowych.

Manufacturing, financial sector, healthcare i education to sektory, które są teraz na świeczniku firm dostarczających technologię. Ważne i ciekawe będzie to, co się zadzieje dla sektora finansowego z punktu widzenia konwergencji AI (sztuczna inteligencja), Blockchain i IOT (Internet rzeczy).

Podsumowanie

Podsumowując [email protected] uważane jest za jedno z najważniejszych ogólnopolskich wydarzeń. Zaproszeni speakerzy zaprezentowali inspirujące case study wraz z ciekawymi rozwiązaniami, które są już zaimplementowane w różnych branżach na świecie zarówno w produkcji, logistyce, healthcare, edukacji czy w open finance. Poruszone tematy przybliżyły uczestnikom w jakim kierunku i jakie technologie mogą być ciekawym rozwiązaniem dla banków lub też mogą zainspirować do tworzenia innych, ulepszonych czy poszerzonych usług dla klientów końcowych sektora bankowego.

IT@BANK FORUM

Zdjęcie: Archiwum FORDATA

Udostępnij!
Alicja Kukla-Kowalska
Key Account Manager
Spodobało Ci się?
Udostępnij!
Najczęściej czytane
Obserwuj nas
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Nie akceptuję / AKCEPTUJĘ Polityka prywatności