FORDATA VDR na FinTech & InsurTech Digital Congress

Alicja Kukla-Kowalska
22/11/2018

W dniach 13 – 14 listopada 2018 r., w hotelu Westin w Warszawie, odbył się elitarny szczyt biznesowy – FinTech & InsurTech Digital Congress Polska. Ponad 100 prelegentów i ekspertów fintechów i insuretechów z 13 krajów podzieliło się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi przyszłości sektora finansów i ubezpieczeń, przyciągając ponad 600 uczestników! Kolejna już V edycja potwierdziła, że polskie start-upy stają się atrakcyjnymi partnerami biznesowymi w niezwykle konkurencyjnym i nieprzewidywalnym środowisku rynku globalnego. 

 InsurTech Digital Congress

FinTech & InsurTech Digital Congress

Pod hasłem GO GLOBAL! odbył się panel inauguracyjny FinTech & InsurTech Digital Congress! Podjęto próbę odpowiedzi na pytania czy obecny zdigitalizowany świat finansów to ewolucja, czy może rewolucja? Dużo było mowy o fintechach, czyli finansowych firmach działających wyłącznie w sieci, które zdobywają coraz większe uznanie. W Polsce jeszcze nie jest o fintechach tak głośno, jak na Zachodzie, choć są już widoczne w naszym codziennym życiu. Branża fintechowa w Polsce dopiero się rozwija, choć na świecie jest już prawdziwą potęgą.

Ponad 60% polskich fintechów to start-upy nie starsze niż 5 lat. Dla nich kluczowym działaniem jest rosnąć szybko i zdominować sektor, w przeciwieństwie do rynku finansowego, który to stawia na harmonijny wzrost.  Realia rynku zachęcają do krótkoterminowego myślenia. Co jest w fintechach najważniejsze? To algorytm, który ma za zadanie jak najlepiej odpowiadać na nasze potrzeby.

Wzrastające tempo innowacji oraz rozwoju technologicznego

Rozwój nauki, technologii i innowacji sprawił, że współczesnym organizacjom przyszło funkcjonować w niezwykle konkurencyjnym i nieprzewidywalnym środowisku rynku globalnego. Więcej o inwestycjach i zmianach modeli funkcjonowania firm w dobie rewolucji technologicznej oraz pozycji start-upów w Polsce pisaliśmy TUTAJ.

Uczelnie muszą efektywniej nauczać, korzystać z najnowszych technologii, elastycznie zmieniać się pod kątem rewolucji technologicznej, dostosowywać się do kierunków w których podąża digitalizacja. Muszą także uczyć jak tworzyć dobry biznes plan i strategię zarządzania projektem.

Kluczową wartością jest również umiejętność elastycznej adaptacji do zmieniającego się otoczenia oraz edukowanie pracowników w taki sposób, aby nie bali się automatyzacji i digitalizacji, a następnie by wprowadzali nowoczesne rozwiązania do praktyk biznesowych. Sztuczna inteligencja (AI – artificial inteligence) czy boty (web robot) to technologie, które są wśród nas i będą coraz mocniej wykorzystywane do obsługi potencjalnego klienta, np.: banku, sklepu internetowego czy ubezpieczyciela. Dzisiejsze społeczeństwo żyje szybko i oczekuje usług/produktów tu i teraz.

Fintechy w bankowości/finansach

Większość z nas korzysta z rozwiązań fintechowych – płacimy w sklepach internetowych za pomocą firm pośredniczących w płatnościach on-line. Fintechy to olbrzymia gałąź finansów, która bardzo szybko się rozrasta. W Polsce wyceniona jest na 860 mln euro. Rynki zachodnie są znacznie większe. Zwróćmy jednak uwagę, że duża liczba fintechów powstaje, aby być sprzedanym do wielkich korporacji finansowych. Tworzą one m.in. różnego rodzaju bankowe aplikacje mobilne, umożliwiające zarządzanie finansami, otwieranie kont z limitem wypłat przeznaczonych na określone cele.

Fintechy wykorzystują technologię Machine Learning, czyli programy oparte na sztucznej inteligencji, umożliwiające zarządzanie portfelami inwestycyjnymi przez wirtualnych doradców. Wśród najważniejszych fintechów, które mają siedzibę w Polsce są m.in. firmy PayU, Blue Media, VoicePIN, Polski Standard Płatności (BLIK), CurrencyOne czy Finanteq, ZenCard.

Nadchodzi rewolucja rynku płatniczego

W opowiedzi na postępującą cyfryzację procesów finansowych i transakcji, których już nie dokonujemy tylko sprzed komputerowych monitorów, a coraz częściej wybierając odpowiednie funkcje na ekranach naszych smartfonów, nadchodzi unijna dyrektywa PSD2, która zmieni rynek finansowy. Dopasowuje ona regulacje do cyfrowej rzeczywistości i trendów rynku, zwiększając tym samym bezpieczeństwo klienta na rynku usług płatniczych dzięki silnemu uwierzytelnianiu.  PSD2 to przede wszystkim nowy wyścig o interfejs użytkownika w płatnościach poprzez User Experience. Więcej o samej dyrektywie TUTAJ.

Wspólna przestrzeń dla inwestora & młodego start-upa

Rok 2018 stoi pod znakiem zwiększonych transakcji inwestycyjnych, które napędzają biznes i są wyznacznikiem rozwoju. Aby takie przedsięwzięcia miały możliwość zaistnienia, potrzebne jest partnerstwo między osobami posiadającymi kapitał, a młodymi startup-ami. Ważna jest też przestrzeń, aby młode firmy dowiedziały się, gdzie się udać po kapitał początkowy i w jaki sposób mogą przedstawić swój pomysł, aby wzbudził on zainteresowanie inwestora. W Polce droga pozyskania finansowania przez start-upy fintechowe jest ryzykowana i przedstawia się następująco: najpierw finansowanie ze środków państwa (środki publiczne, środki z UE), następnie akceleratory (także granty), potem dopiero Anioły Biznesu, VC i PE. Przy czym start-upy pozyskują w Polsce małe kwoty, mediana to 180k euro podczas gdy w Niemczech jest to 800k euro.

Podsumowanie:

Rozwijający się sektor FinTech jest bez wątpienia ogromną szansą dla branży finansowej, ale zarazem rozwiązania oferowane przez uczestniczące w nim podmioty muszą być przede wszystkim bezpieczne. Dla przykładu FORDATA ma bogate doświadczenie w oferowaniu narzędzi Virtual Data Room do bezpiecznego udostępniania wrażliwej dokumentacji w ramach organizacji i na zewnątrz.

Implementacje dyrektywy PSD2 wydają się jednym z ważniejszych wydarzeń mających wpływ na rozwój sektora finansowego w najbliższej perspektywie. Nowe regulacje otworzą polski rynek na FinTech oraz pozwolą oferować klientom lepiej dostosowane do ich potrzeb usługi finansowe, a co za tym idzie coraz lepsze, funkcjonalne i dopasowane do potrzeb klienta – końcowego usługi.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną wideorelacją TUTAJ oraz fotorelacją FinTech & InsurTech Digital Congress poniżej.

 InsurTech Digital Congress

Zdjęcia: Archiwum FORDATA i CCNEWS.pl

Udostępnij!
Alicja Kukla-Kowalska
Key Account Manager
Spodobało Ci się?
Udostępnij!
Najczęściej czytane
Obserwuj nas
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Nie akceptuję / AKCEPTUJĘ Polityka prywatności