Sposób na dobre samopoczucie użytkownika? Zgrać UX i UI.

Agnieszka Dryk
08/09/2016

Narzędzia, których dostarcza nam technologia IT mają być dla współczesnego odbiorcy łatwe w obsłudze, bezproblemowe i przyjemne dla oka. Taki cel stawia sobie także FORDATA, realizując projekt „odświeżenia” oferowanej aplikacji Virtual Data Room. W praktyce występują dwa pojęcia, które określają podejście do praktycznego tworzenia narzędzi IT – UX oraz UI. Jakie są między nimi różnice, jak wpływają na proces projektowania, wreszcie – jak ułożyć te elementy w całość?

UX i UI

Rozpoczynając budowę dowolnej aplikacji pod uwagę należy brać wiele czynników, które wpływają na odbiór końcowego produktu przez użytkownika. UX i UI pozwalają usystematyzować te elementy.

UX – user experience – jest to termin określający doświadczenie odbiorcy, który korzysta z produktu. Subiektywne odczucia mogą być pozytywne, jak i negatywne. W procesie projektowania najważniejsze jest przewidywanie jak zachowa się osoba korzystająca z aplikacji. Celem jest, by ogół wrażeń odbiorcy w kontakcie z aplikacją był jak najlepszy, aby nie musiał się jej uczyć.

UI – user interface – to nic innego jak zawartość aplikacji pokazana użytkownikowi w ustandaryzowanej formie. Na UI składają się wszystkie elementy warstwy wizualnej, takie jak menu, rozkład tekstu, rozkład przycisków, kolorystyka. Elementy te powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby ułatwić odbiorcy komunikację z systemem.

ux-ui-robots

Jak to pogodzić?

Specjaliści uznają, że aplikacja nie może być dobra bez optymalnego user experience oraz przyjaznego user interface, a z UX oraz UI wiążą się pojęcia UX design oraz UI design. Te dwa elementy, połączone w odpowiedni sposób są kluczowe dla uzyskania pożądanego efektu końcowego – oba zagadnienia są dopełniające.

UX design polega na zaprojektowaniu narzędzia w taki sposób, by jego obsługa była intuicyjna, a użytkownik czuł się komfortowo i pewnie, rozumiejąc jego działanie. Spójność polega na określeniu pewnych schematów, które redukują proces uczenia się. Dzięki temu odbiorca rozumie jak działa system i unika pomyłek w posługiwaniu się nim. Jeśli niektóre zdarzenia są niejasne efekty dźwiękowe sygnalizują rodzaj zdarzenia oraz ułatwiają orientację na stronie. Z kolei kolory zapewniają atmosferę – pozwalają nadać odpowiednie doznania – radosne, luźne czy też profesjonalne. Dzięki opcjom dostosowywania użytkownik ma swój wkład w wygląd strony, a spersonalizowane widoki pozwalają na większą swobodę w poruszaniu się w aplikacji. Niezmiennie pozwala to na lepszy odbiór systemu jako całości.

UI design polega na tworzeniu rzeczy ładnych i w przemyślanej formie, tak, aby adresat nie odczuwał dysonansu między narzędziem, a sposobem w jaki z niego korzysta. Zakłada wyraźny podział na funkcje, które działają tak samo w obrębie całego systemu. Jeśli użytkownik ma wątpliwości jak działa dana funkcja – konieczne jest wyjaśnienie. W obsłudze pomagają także efekty dźwiękowe, które sygnalizują jednoznacznie wywoływane akcje. Tło, teksty i grafiki są tworzone w rozważnie wybieranych kolorach. Użytkownik może też wybrać swój avatar, ustawienia, wyświetlane informacje, czyli spersonalizować aplikację.

UX i UI w projekcie wewnętrznym FORDATA

FORDATA przebudowuje i odświeża swoją aplikację Virtual Data Room. Koncentruje się na nowym UX, ale nie pomija udoskonalenia UI, czyli stawia zarówno na nowy „feel”, jak i „look” systemu. Projekt zainicjowany został przez działy sprzedaży i marketingu, które zbierały opinie użytkowników korzystających do tej pory z data room. To na podstawie opinii klientów opracowane zostały obszary, które FORDATA uznała za istotne do udoskonalenia. Kluczowym celem jest podniesienie poziomu user experience użytkowników naszego systemu. We współpracy z doświadczoną firmą developerską przeprowadzone zostały warsztaty UX i UI, review funkcjonalne i estetyczne systemu. Aktualnie powstają makiety oraz widoki poszczególnych ekranów.

Przykłady odświeżonych elementów systemowych:

podpowiedzi

Podpowiedzi – tooltipy – pomagają szybko zorientować się jak działa dana opcja lub jak uzyskać w programie oczekiwany efekt.

buttons

Buttony w różnych kolorach określają rodzaje wykonywanych akcji.

 

komunikat_potwierdzajacy

Ekran potwierdzenia zapobiega przypadkowemu dokonaniu zmian w systemie.

Przed FORDATA jeszcze testy użyteczności, projekt zgrania front-endu z back-endem, testy funkcjonalne, obciążeniowe oraz bezpieczeństwa. Nowe rozwiązanie ma także podnieść użyteczność korzystania z systemu na urządzeniach mobilnych. Odświeżony VDR będzie jeszcze bardziej przyjazny odbiorcy, intuicyjny, a także zgodny z najnowocześniejszymi trendami graficznymi.

FORDATA dąży do stworzenia przyjaznej przestrzeni interakcji między użytkownikiem data room oraz zaprojektowania takiej aplikacji, z której korzystanie będzie przynosić wyłącznie pozytywne doświadczenia.

O tym, jak przebiegają w FORDATA etapy projektu odświeżenia aplikacji VDR piszemy tutaj:

Nowy ekran logowania FORDATA VDR
Trwają prace nad udoskonaleniem systemu FORDATA VDR

Zdjęcie główne – fotolia.com
Grafiki – pixabay.com

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Agnieszka Dryk
Spodobało Ci się?
Udostępnij!
Najczęściej czytane
Obserwuj nas
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Nie akceptuję / AKCEPTUJĘ Polityka prywatności