16 . 05 . 2023

#FORDATAteam Fordata - zmieniamy się dla Ciebie, czyli o rebrandingu marki

16 . 05 . 2023

Gdy benchmark rynkowy to za mało - czyli jak znaleźć swoje UPV w tak symilarnym produkcie jak Virtual Data Room stworzony dla branży M&A

Od czego większość firm zaczyna zmiany rebrandingowe? Od benchmarku branżowego? A co jeśli w Twojej branży inne marki komunikują się w bardzo podobny sposób, a na dodatek konkurujesz z globalnymi graczami i walczysz o tego samego klienta zachowując butikowość swojej organizacji? Wyjść poza schemat branży. Wyróżnić się się na swoich unikalnych wartościach.

Od czego się zaczęło?

To, że weszłam do firmy o wyjątkowej kulturze organizacyjnej wiedziałam już od początku. Świetny, dynamiczny, młody i otwarty zespół, z najwyższymi standardami oczekiwanego profesjonalizmu i partnerskim podejściem do klienta. Cel był jeden. Pokazać to innym poprzez identyfikację wizualną. Fordata ma już za sobą 14 lat doświadczenia, klientów z całego świata i stała się kluczowym dostawcą Virtual Data Room w Europie. Przez lata zmieniała się, wchodząc z produktem na nowe rynki. Wspólnie z współzałożycielką Aleksandrą Prusator – Sales & Marketing Director doszłyśmy do wniosku, że nadszedł czas na zmiany, a dotychczasowa identyfikacja wizualna się zdewaluowała. Nadszedł czas, aby pokazać światu nowe oblicze Fordata uwzględniające kluczowe wartości marki.

Zaczęliśmy od przeprowadzenia wewnętrznych warsztatów. Ich celem było wykreowanie nowego tonu komunikacji marki, tzw. tone of voice i głównego przekazu, by uwypuklić UPV marki (tzw. unique value proposition). Założycielki Fordata doskonale wiedziały jakie jest “Why?” prowadzenia tego biznesu i jaka misja nam przyświeca. Każdy członek zespołu podskórnie też zauważał, jakie są kluczowe wartości wynikające z silnej kultury organizacyjnej. Wiedzieliśmy też, za co cenią nas klienci. Należało znaleźć wspólny mianownik, zdefiniować i nazwać, a następnie pokazać światu “Kim jest Fordata i ludzie, którzy za tą marką stoją”.

Fordata - zmieniamy się dla Ciebie, czyli nowe podejście do języka marki

Podstawą do wszelkim zmian w sposobie komunikacji marki było stworzenie spójnego ton of voice – zestawu reguł językowych marki. Aby marka była zrozumiała dla odbiorcy musi zachodzić ścisła koherencja pomiędzy communication design, wartościami marki, a odbiorcą. Jedno było pewne – chcieliśmy być bliżej naszego klienta i działać dla niego. Dlatego postawiliśmy w komunikacji marketingowej na zwracanie się bezpośrednio do naszego odbiorcy, w 1 os. liczby mnogiej – “Cześć, tu #FORDATAteam”, zachowując przy tym najwyższe standardy etykiety biznesowej. Postawiliśmy na prosty, zrozumiały język, który pokazuje naszą transparentność. Bez obietnic bez pokrycia i z czystym przekazem.

Jak więc możemy siebie opisać?

Jesteśmy topowym dostawcą Virtual Data Room w Europie. Znamy naszych klientów z imienia. Działamy szybko. Jesteśmy dla Ciebie. To kwintesencja #FORDATAteam i tego jak działamy. Stało się to również naszym reason to believe – obietnicą, którą składamy naszemu klientowi.

Wybór studia brandingowego i key visual

Niczym są słowa bez odpowiedniego ubrania ich w obraz. Potrzebowaliśmy świeżej, nowoczesnej, a jednak nawiązującej do naszego stylu identyfikacji wizualnej. Zbriefowaliśmy najlepsze studia brandingowe w kraju i wybór padł na 247Studio. I tak, u stóp gdyńskiej mariny, w industrialnym studio projektowym zaczęła się nasza przygoda…

Jeden z przedstawionych key visuali szczególnie zapadł nam w pamięć. Góry, natura i spokój były uosobieniem “peace of mind” – obietnicy, którą dajemy klientowi. Ten obraz odzwierciedla naszą filozofię, zawiera kobiecy pierwiastek, połączony z technologią i nawiązanie do dotychczasowej identyfikacji marki, z której nie chcieliśmy całkowicie zrezygnować. Unikatowy sygnet i okręg dopełniający bezpieczeństwo. Wiedzieliśmy, że chcemy podążać w tę stronę. Fordata to zdecydowanie coś więcej niż technologia. W trakcie rozmów, warsztatów i burzy mózgów powstał kompletny system identyfikacji wizualnej.

Elementy identyfikacji wizualnej marki Fordata

Pierwszą rzeczą, która przychodzi na myśl każdemu, kiedy rozmawia się o branding’u, jest logo. Nowy sygnet Fordata jest znakiem składającym się z połączenia strzałki i litery „F”, opartym na planie prostokąta o proporcji 1:1. Naszą domeną jest szybkość działania, bo wiemy, że w branży M&A czas jest na wagę złota. I to dla nas uosabia strzałka. Litera “F” przypomina nam, że jesteśmy “FOR you”, dla Ciebie, dla naszych klientów. Ważną wartością naszej organizacji jest również #FORDATAteam.

Podstawowy znak firmowy dopełnia logotyp. Typografia logotypu została poddana customizacji w celu nadania unikalnego i personalnego charakteru. Nie bez znaczenia była również paleta kolorystyczna. Nadal postawiliśmy na kolor zielony, synonim zaufania. Został on zmodyfikowany, żeby lepiej oddać charakter marki i być unikatowym znakiem rozpoznawczym. Dopełnieniem palety jest biel, czerń i elementy szarości. Zdecydowanie pasowały nam do biznesowego charakteru marki i branży, w której działamy.

Wybraliśmy charakterystyczny mood zdjęciowy – majestatyczne góry i elementy krajobrazu miejskiego. Całość dopełniają charakterystyczne okręgi, które symbolizują relacje biznesowe, partnerstwo, bezpieczeństwo i spokój ducha.

Fordata - więcej niż technologia. Postawiliśmy na zespół

Jednakże najważniejszym i zdecydowanie unikatowym w naszej branży posunięciem było zrezygnowanie ze stockowych zdjęć i fotografii, które tak często powielane są w innych kreacjach. Postawiliśmy na #FORDATAteam. Zobaczycie naszych pracowników w naszych reklamach, postach, na stronie internetowej. W całym procesie to był dla nas oczywisty krok. Skoro największą wartością marki jest VIP obsługa, skoro mówimy, że znamy swoich klientów z imienia i chcemy być transparentni – pokażmy nasz zespół. W końcu to nasi pracownicy są najlepszymi ambasadorami marki.

FOR speed, FOR security, FOR peace of mind, FOR you - Fordata

Na potrzeby strony głównej została zrealizowana krótka animacja, połączona z short video z sesji zdjęciowej, która jest kwintesencją naszego sposobu działania. On pozostał niezmienny. Nasze wartości nie uległy zmianie. Zmieniliśmy tylko podejście do komunikacji, by lepiej pokazać, że jesteśmy dla Ciebie.

W biznesie kreatywna dusza, która jednak patrzy na markę i wszystkie procesy holistycznie. Strategia i projektowanie wizerunku to moje żywioły, a pojęcie „życia na fali” odzwierciedla mojego ducha.

Chcesz wymienić się wiedzą, podyskutować, zadać pytanie?

Napisz do mnie : Katarzyna Alagierska strona otworzy się w nowym oknie

Koniecznie zobacz relację z naszej sesji zdjęciowej!

Oglądam Oglądam video
Może Cię zainteresować