26 . 01 . 2023

CASE STUDY Sprzedaż firmy z pomocą doradcy i VDR - jak wiele zyskał przedsiębiorca?

26 . 01 . 2023

Co znajdziesz w tym artykule?

Nasz Klient, theCFO, jeden z wiodących na polskim rynku doradców interim management, wykorzystał  system FORDATA Virtual Data Room w procesie sprzedaży firmy klienta. Jakie uzyskał efekty?

Spółki stojące przed strategiczną decyzją, jaką jest sprzedaż przedsiębiorstwa czy udziałów, mogą liczyć na pomoc zewnętrznego doradcy M&A. Pomoże on nie tylko uzyskać maksymalną wycenę, ale również zorganizować cały proces – począwszy od pomocy przy określeniu kondycji przedsiębiorstwa, przez przygotowanie memorandów informacyjnych dla inwestorów, a skończywszy na procedurach zamknięcia, np. restrukturyzacji posprzedażowej.

W 2020 roku nasz Klient został zaangażowany jako wyłączny doradca strony sprzedającej w procesie sprzedaży akcji małej spółki z branży medycznej. Dzięki właściwie dobranej strategii i narzędziom transakcja została zamknięta w 6 miesięcy, a sam etap badań rynkowo-transakcyjnych trwał zaledwie 5 tygodni. W jaki sposób pomogliśmy zrealizować tę transakcję?


NASZ KLIENT

theCFO Sp. z o.o., doradca interim management kompleksowo organizujący procesy zarządzania i rozwoju przedsiębiorstw

CEL

Spółka MŚP z branży farmaceutycznej

TYPY TRANSAKCJI

Sprzedaż udziałów

01 Wyzwanie

Do zadań theCFO, obok całkowitego przygotowania spółki Klienta do procesu M&A i jego pomyślnego zamknięcia, należały:

Szczególnie istotne dla Doradcy i jego Klienta, była szybkość przeprowadzenia transakcji, związaną także z optymalizacją kosztów.

Szczególnie istotne z punktu widzenia Doradcy, jak i jego Klienta, była szybkość przeprowadzenia transakcji, związaną także z optymalizacją kosztów. Ważna pod względem operacyjnym była również możliwość przeprowadzenia procesu całkowicie zdalnie i zagwarantowanie bezpieczeństwa i poufności udostępnianej w taki sposób dokumentacji.

Mieliśmy świadomość, że presja czasu i współpraca z kilkoma zespołami ekspertów i przedstawicieli obu stron, pracujących w różnych terminach i w różnych miejscach, wymagały precyzyjnej organizacji kalendarza i odpowiedniego przygotowania dokumentacji – załadowania jej do systemu tylko raz i udostępniania, gdy zajdzie taka potrzeba. Również komunikacja pomiędzy wszystkimi zaangażowanymi stronami musiała przebiegać w sposób ustrukturyzowany.

Ze względu na poufność i napięty plan transakcji, nasz Klient musiał mieć gwarancję, że poszczególne typy dokumentacji, np. podatkowej czy prawnej, zostaną udostępnione właściwym osobom, we właściwym czasie, w sposób maksymalnie przejrzysty. Inwestor musiał mieć dostęp wyłącznie do tych dokumentów, które były istotne dla transakcji.

Kiedy firma theCFO zamówiła usługę Virtual Data Room, dobrze wiedzieliśmy, w jaki sposób odpowiedzieć na potrzeby zarówno Doradcy, jak i jego Klienta.

02 Rozwiązanie

Zaproponowaliśmy elastyczną umowę VDR Lite, w ramach której Doradca mógł na bieżąco, z miesiąca na miesiąc, decydować jak długo system Data Room będzie potrzebny w procesie. Mógł także w dowolnym momencie aktywować dodatkowe wymagane funkcje systemu, np. dodatkowe raporty, moduł do komunikacji Q&A itp.

W ten sposób zoptymalizowany został koszt – dostęp do VDR przedłużany był na bieżąco, w sytuacji, gdy trudno było z góry określić, jak długo potrwa całe postępowanie i jak dużych zasobów będzie wymagać.

Zapewniliśmy Doradcy funkcje dopasowane do typu procesu, który prowadził, m.in.:

  • Raporty aktywności użytkowników
  • Łatwe ładowanie dokumentów przez drag&drop
  • Zachowanie oryginalnej struktury dokumentów
  • Zarządzanie uprawnieniami wielu grup użytkowników
  • Administrowanie systemem ze strony Doradcy, jak i jego Klienta
  • Moduł Q&A umożliwiający zadawanie pytań przez inwestora
  • Zabezpieczenia dokumentów (znaki wodne, tryb read-only, blokada print-screen i inne)

03 Korzyści

Odpowiednia strategia i wykorzystanie platformy VDR zapewniły sukces transakcji. Cały proces został maksymalnie skrócony i przeprowadzony w wydajny, ustrukturyzowany sposób. Wiedzieliśmy, że dzięki raportom aktywności, administratorzy systemu – zarówno Doradca, jaki i Spółka – zyskali możliwość określenia, które dokumenty, jak długo i przez kogo są przeglądane. Dzięki temu możliwe było określenie obszarów zainteresowania Inwestora i lepsze przygotowanie się do sesji pytań Q&A.

Zapewniliśmy Doradcy i Klientowi pełną kontrolę nad przebiegiem procesu – całkowicie zdalnie. Inwestor natomiast zyskał wygodę pracy z dowolnego miejsca i swobodny dostęp do dokumentów i informacji. Dokumenty były odpowiednio poukładane i udostępniane bezpiecznie wyłącznie tym grupom, które musiały uzyskać do nich dostęp: doradcom podatkowym, finansowym, prawnikom.

Mieliśmy też świadomość, że oferta VDR została wykorzystana elastycznie i w pełnym zakresie – bez niepotrzebnych funkcji i płacenia za niewykorzystane zasoby.

„Dzięki efektywnej organizacji procesu transakcyjnego, włączając w to sam proces badawczy oraz możliwość wykorzystania platformy FORDATA, transakcja została pomyślnie domknięta.'”

– Łukasz Meissner, Partner Zarządzający, theCFO

Case study powstało we współpracy z firmą theCFO.

Ile głów, tyle pomysłów. Właśnie dlatego każdy z nas dokłada swoją cegiełkę, by zamieszczone treści na naszym blogu były dla Ciebie atrakcyjne i niosły wartość. Odkryj źródło wiedzy i inspiracji dla Twojego biznesu z Fordata.

Chcesz wymienić się wiedzą, podyskutować, zadać pytanie?

Napisz do mnie : #FORDATAteam strona otworzy się w nowym oknie

Udostępniaj bezpiecznie więcej niż 30 typów plików. Skorzystaj z 14-dniowej wersji próbnej FORDATA Virtual Data Room

PRZETESTUJ Testuj bezpłatnie przez 14 dni
Może Cię zainteresować